Het begin

De Sabena Aeroclub werd op 11 september 1946 door enkele medewerkers van de luchtvaartmaatschappij Sabena opgericht onder de naam SSTA, of "Section Sportive et de Tourisme Aérien". Het doel van deze nieuwe vereniging was "het promoten van de kunst van het piloot zijn en navigeren", zoals destijds in brochures te lezen stond. De club was speciaal opgericht voor personeelsleden van Sabena en haar filialen.

Het eerste vliegtuig dat voor de club ter beschikking werd gesteld was een Auster J1 Autocrat (OO-ABN) en werd al snel gevolgd door twee Piper Cubs (OO-EAB en OO-EAE). Ook toen was de organisatie reeds gebaseerd op het vliegveld van Grimbergen, dat in 1939 was ingericht als militair reservevliegveld.
Auster J1 Autocrat OO-ABN
Geleverd aan SSTA in 1946. Het vloog tot augustus 1970 en werd vervolgens overgebracht naar het luchtvaartmuseum te Brussel.
Auster J1 Autocrat OO-ABN
Hier gezien met de OO-EAB, een Piper L-4H Grasshopper (J3C-65D), in de achtergrond.
In 1954 werd de SSTA een vzw, een verenigingsvorm die tot op de dag van vandaag behouden blijft.

Vanaf 1965 kwamen modernere vliegtuigen in de vloot, zoals de Cessna 150 (OO-SEZ). In 1966 kreeg de club zijn eerste vierzitter, een Cessna 172 (OO-SEY). In 1974 werd een extra Cessna 150 (OO-SEW) aangekocht wegens de grote groei in het aantal leden (120).

In 1985, onder Sabena CEO Carlos Van Raefelghem, werd de SSTA omgedoopt tot de Sabena Aeroclub of in de volksmond: de Vliegclub van Sabena. Door deze verandering kregen de vliegtuigen van de club een nieuwe look. Ze werden blauw-wit geschilderd (de Sabena kleuren), naast de klassieke "S-tail" (het Sabena logo) op de staart van de vliegtuigen. De vereniging bereikte een record aantal van 280 leden.
Cessna 172M Skyhawk OO-SEU
Het vliegtuig kwam in de club in maart 1990. Helaas was het slachtoffer van een ongeval en een deel van het wrak werd opgeslagen op het vliegveld van Grimbergen in 2002.
Piper PA28-181 Archer II OO-JMC
Hier voor een Sobelair B737-400 op het vliegveld van Girona in 1994.
Wanneer de club in 1994 haar 40ste verjaardag zou vieren was het vliegveld van Grimbergen gesloten. Lokale actiegroepen hadden - naar aanleiding van klachten in verband met geluidsoverlast uit de omgeving van het vliegveld - de toenmalige politici ertoe overhaald. Maar de club kreeg een uitzondering van de overheid om te landen op het vliegveld. Sabena CEO Pierre Godfroid en vertegenwoordiger van het Europees Parlement en voorzitter van de Vlaamse Aerospace Group (FLAG) Herman Candries waren aanwezig bij de viering. Acht jaar na de sluiting van het vliegveld werd het heropend, waarna de Sabena Aeroclub in 1997 opnieuw neerstreek in Grimbergen.

Het faillissement van Sabena

In oktober 2001 werd Sabena plotseling failliet verklaard, waardoor de club ineens haar belangrijkste financiële ruggensteun verloor en vanaf dan op eigen houtje moest overleven. Na het pakkende nieuws werd met de curotor van Sabena onderhandeld over de eigendomsrechten van de vliegtuigen van de club, die tot dan eigendom van Sabena waren geweest. De transactie was succesvol (de club betaalde de actuele waarde) en sindsdien zijn de vliegtuigen van de Sabena Aeroclub volledig in eigendom van de vzw.

Voor iedereen

Op 26 juni 2002 werden nieuwe regels gestemd op de algemene vergadering waardoor vanaf dan iedereen met een gezonde interesse in de luchvaart lid kon worden, onafhankelijk van de beroepsactiviteit.

In 2004 bestond de Sabena Aeroclub 50 jaar en dat werd met de nodige aandacht gevierd. Een jaar later ontving de club de 'koninklijke' titel van Zijne Majesteit Koning Albert II. Sindsdien mag de club zich officieel de "Royal Sabena Aeroclub" heten.
Vandaag zijn we een trotse, onafhankelijke en zelfvoorzienende vliegclub. Een honderdtal clubleden vliegen op vier moderne, goed onderhouden vliegtuigen. Wij doen ons uiterste best om zo milieuvriendelijk mogelijk te vliegen met de hoogste betrekking tot de veiligheid.

We zijn de enige erkende opleidingsorganisatie in België die moderne theorie- en vliegopleidingen voorzien in het Nederlands, Engels en Frans.

Uitdagingen voor de toekomst

De huidige wereld van de luchtvaart ontwikkeld zich sneller dan ooit tevoren. Een van onze uitdagingen voor de toekomst is om up-to-date te blijven met deze veranderingen.

Bijvoorbeeld:

• Veiligheid is belangrijkste en altijd aanwezige thema in al onze activiteiten.
  • We trachten voortdurend onze manier van het onderwijzen in de luchtvaart te verbeteren.
  • Het blijven aantrekken van geïnteresseerde jongeren en hen helpen bij hun eerste stappen op weg naar het worden van een professionele piloot.
  • Het begeleiden van gepassioneerde mensen in hun hobby in de luchtvaart.
  • Onze vloot up-to-date houden met de nieuwste technologieën.
  • Net zoals in de goede oude tijd van Sabena willen we de aangename sfeer stimuleren onder clubleden, collega's en liefhebbers van de luchtvaart.

Tradition is not worshipping the ashes, but keeping the fire burning.

Sir Thomas More, 1478 - 1535

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!

Sabena Aeroclub

Nabij Brussel, hart van Europa
Hoogwaardige, professionele training
Meertalig & internationaal
Vriendelijke & persoonlijke atmosfeer

Contacteer ons

1980 Grimbergen, België

Onze locatie

Onze thuisbasis is Grimbergen, slechts 15 km ten noorden van de Belgische hoofdstad en de internationale luchthaven van Zaventem.