PPL(A) Opleiding Overzicht

Voorwaarden

Iedereen vanaf 15 jaar kan starten met onze opleiding privépiloot*, die na succesvol slagen je toelaat op te treden als gezagvoerder van eenmotorige propellervliegtuigen. Kandidaten moeten een medisch, theoretisch en praktisch examen afleggen om hun licentie te bekomen. Motivatie, discipline en wilskracht zullen zeker ten goede komen.

PPL(A) opleiding. Stap voor stap

1. Medisch onderzoek

Medical
Een medisch onderzoek klasse 2 is nodig voor alle privépiloten. De houder van het medisch certificaat moet psychisch en lichamelijk geschikt zijn om de privileges van een PPL(A) vergunning uit te voeren. Dit examen kan gedaan worden bij een aeromedisch centrum of Authorised Medical Examiner (AME) en kan enkele uren duren. Het examen bestaat uit een oogtest, lichamelijk onderzoek, hoortest, elektrocardiogram (ECG) longfunctie en urine test. Het medisch certificaat wordt door je AME uitgegeven op dezelfde dag van het onderzoek als aan alle eisen wordt voldaan.

Een klasse 2 medical is 60 maanden geldig onder de leeftijd van 40 jaar, 24 maanden bij een leeftijd tussen 40 en 50 jaar, 12 maanden bij een leeftijd hoger dan 50 jaar.

Een lijst van aeromedische centra, AME's en het aanvraagformulier zijn beschikbaar in ons clubhuis of op de website van het Directoraat-Generaal der Luchtvaart.
Opmerking: Een medisch certificaat is niet nodig totdat je begint met solovluchten.

2. Theorie en praktijkopleiding

Medical
In de Sabena Aeroclub is het mogelijk (en zelfs aangeraden) de theorie en praktijkopleiding te combineren. Met enkele uren gevlogen te hebben zal het makkelijker zijn de leerstof uit de theorieboeken te begrijpen. Onze ervaren instructeurs zorgen voor een opleiding van hoge kwaliteit.

Lees meer over de theorie opleiding hier. Alle informatie over de praktijkopleiding vind je hier.

Voorbereiding op het theorie examen gebeurt door het volgen van de wekelijkse lessen in ons clubhuis en door zelfstudie. Het examen wordt afgenomen bij het Directoraat-Generaal der Luchtvaart te Brussel. Meerkeuzevragen omvatten de 9 vakken gezien tijdens de theorielessen. Alle examens worden per computer afgenomen op één dag. Je moet minstens 75% op alle vakken behalen om geslaagd te zijn.

Na het slagen van de theorie examens kan je de opleiding beëindigen met het praktijkexamen. Tijdens deze test van ongeveer 2 uur toon je je bekwaamheid in het uitvoeren van de relevante procedures en manoeuvres met een zekere mate van competentie en veiligheid van toepassing op de voorrechten toegekend aan de houder van een PPL(A).

3. English language assessment

Medical
Als piloot gebruik je officiële radiofrequenties en moet je taalvaardigheid tonen in de taal gebruikt door de overeenkomstige luchtverkeersdienst. De taal die gebruikt wordt voor radio communicatie in het Belgische luchtruim is Engels. Het examen (een interview met een luistertest en meerkeuzevragen) toetst zowel spreek- als luistervaardigheid, in een luchtvaart gerelateerde omgeving. Een vaardigheidsschaal reikt van niveau 1 tot 6 conform gepubliceerde richtsnoeren voor de uitspraak, spreekvaardigheid, structuur, woordenschat, begrip en interactie. Het minimaal vereiste niveau is 4 (operational) en blijft geldig voor 4 jaar. Niveau 5 (extended) voor 6 jaar en niveau 6 (expert) blijft geldig voor onbepaalde tijd.

4. Jouw PPL(A) vergunning

Na al deze examens kan je jouw vergunning aanvragen bij het Directoraat-Generaal der Luchtvaart. Het zal dan mogelijk zijn om met passagiers te vliegen in eenmotorige propellervliegtuigen, nieuwe ratings te verwerven en je vliegvaardigheden te blijven ontwikkelen.
* De minimumleeftijd voor een eerste solovlucht is 16 jaar. Het PPL(A) praktijkexamen kan pas afgelegd worden vanaf 17 jaar.

Meer informatie? Contacteer ons via Dit E-mail adres wordt beschermd tegen spambots. U moet JavaScript geactiveerd hebben om het te kunnen zien. of neem een kijkje bij de veelgestelde vragen .

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws!

Sabena Aeroclub

Nabij Brussel, hart van Europa
Hoogwaardige, professionele training
Meertalig & internationaal
Vriendelijke & persoonlijke atmosfeer

Contacteer ons

Humbeeksesteenweg 313
1980 Grimbergen, België
info@sabena-aeroclub.be

Onze locatie

Onze thuisbasis is Grimbergen, slechts 15 km ten noorden van de Belgische hoofdstad en de internationale luchthaven van Zaventem.